Friday 22 February 2019

Fáilte go Baile Átha Cliath

Vítejte v Dublinu!

Vím, že mí čtenáři jsou vesměs extrémně vzdělaní lidé se širokým rozhledem, takže tahle informace zřejmě nikoho nepřekvapí, ale v Irsku je krom angličtiny druhý oficiální jazyk. Irština je gaelský jazyk keltské jazykové větve příbuzný se skotskou gaelštinou.

Irštinou se mluví v Irské republice a Severním Irskujako menšinovým jazykem (vedle angličtiny), získala však status národního a úředního jazyka Irska. Irsky mluvící obyvatelé se soustřeďují především v oblastech zvaných Gaeltacht, které jsou v situovány přibližně do oblastí západně od Galway s přilehlými Aranskými ostrovy, oblast v okolí města Bangor a přilehlého poloostrova. Menší oblasti jsou i ve vnitrozemí.                     https://cs.m.wikipedia.org/wiki/Ir%C5%A1tina

Učit se irsky určitě není potřeba, ale mě to baví. Od listopadu si denně s irštinou hraju na duolingu. Guiness, Oscar Wilde, Samuel Beckett, pan Jameson, město Tullamore a něco ze současné irské kinamotgrafie a právě irština byly první věci se kterýma jsem se chtěl seznámit, když moje irské dobrodružství začali získávat konkrétnější podobu.

Včera jsem byl na úřadu Welfare a vzpomněl jsem si na moje kamarády imigranty v Praze, který všichni popisujou tragikomický výstupy s českými úředníky v Praze. Řikal jsem si, jaký by to byl pocit, přijít na tenhle úřad a vyplňovat formuláře a domlouvat se s nima v irštině. Naštěstí je ten jazyk hezká zajímavost, ale naprostá zbytnost. Setkáte se s ním každý den, protože třeba značení na silnici je dvojjazyčné. Nebo hlášení stanic v MHD. Irská televize RTÉ vysílá jeden kanál v irštině. Ale když chcete, obejdete se bez toho. Podle mě a Quentina Tarantina by to byla škoda. Víte přeci co je na Evropě nejzvláštnější.

Drobný rozdíly.
Mají všechno, co máme my, ale je to prostě trošku jiný.

Příklad?
Když přijdete do obchodu, zaměstnanci se na vás smějou a klábosí s vámi. Na tom Welfare jsem seděl a čekal a přišel ke mně chlápek z ostrahy, úsměv od ucha k uchu, prej jestli něco nepotřebuju. Asi ne, doufam, že mám všechno. Vzal si můj PPSN formulář, po zběžné kontrole, jestli tam mam všechny povinné údaje uznale kývne "great job, well done" 😉 Když jsme šli naposledy s Massimilianem v Praze žádat o mateřskou, ostraha na Úřadu městské části Praha 3 jeho ženu s novorozeným dítětem v kočárku vyhodila ze vstupní brány ven na déšť, protože je přeci 7:58 a on tam pouští lidi až od osmi. Ale konec srovnávání.

Včera jsem nevyřídil všechno, ještě tam musím zanést reference letter z práce. Ale za jednání úředníků dostávaš Irsko jedničku s hvězdičkou. Po povinném espressu hezky u řeky na sluníčku jsem se šel projít kolem řeky do moderní čtvrti Grand Canal, a pak přes park směrem k jižnímu Dublinu odkud jsem jel domu.

Ostatně, můžete si dát krátkou procházku se mnou.

Samuel Beckett§s bridge

Taoiseach, sidlo premiera

Grand canal

Sidlo facebooku

St. Stephen§s Green

Breh reky Liffey


Bord Gais Energy Theatre




Dneska ráno Pascale odjela na letiště a teď už bude nad atlantikem. Držím jí palce, snad jí všechno vyjde! Takže se stěhuju na king size bed. Je tu hezký počasí, teplo, polojasno, úplně mě to táhne běhat. Skočim se po obědě kouknout na jedno auto a pak zkusím koupit boty na běhání. Ale co vůbec, to je vychování - stojíte tu na ulici a já vás ani nepozvu dál? Jen pojďte a mrkněte na to, jak to u mě vypadá! Vítejte v Dublinu.


No comments:

Post a Comment

Leto po Irsku

  Tento zpusob leta... Dlouho jsem nic nenapsal, pritom veslych zazitku ze zivota na smaragdovem ostrove je docela dost... Naposledy kdyz js...