Tuesday 19 March 2019

Doprava v Dublinu

Doprava v Dublinu je tragická. Je pomalá, neefektivní, nepohodlná, nespolehlivá a v neposlední řadě nejdražší na světě. Neexistují tu žádné měsíční či roční kupony, takže je drahá demokraticky, pro turisty i Dubliňany. Leap card je předplacená karta, která vám cestování nepatrně zlevní a hlavně dokáže zastropovat denní, resp. týdenní náklady na dopravu na €10 za den a €40 za týden (nebo €7/den a €28/týden, pokud nepoužijete LUAS - dublinskou tramvaj nebo DART - příměstský vlak). U mě tedy výdaje na dopravu dosahují €30 - €40 týdně. Neubráním se srovnání s Prahou. Roční lítačka a za 3650,-Kč a hlavně world class efektivita, komfort a perfektní síť metra, tramvají, autobusů a vlaků linky S je sen. Za den to máme 10,-Kč (~€0.39, což je 13x příjemnější cena). Jak to v Dublinu pořešit vidíte na tomto videu:


Asi si říkáte, proboha tak neřečni a kup si auto. Ok, to byl prvotní plán. Benzín je tu za srovnatelnou cenu jako v Čechách (~€1.30 za litr). Jenže pak jsem si nechal udělat nabídku na povinné ručení. V Čechách jsem platil u Directu asi 2200,-Kč. Tady mi v internetovém srovnavači vychází nejlepší nabídka na €3290 za rok. Ne, nechybí tam žádná desitinná čárka. Ano, za povinné ručení bez bonusu (který musí být z předchozího pojištění bez nehody v Irsku nebo Spojeném království) tu člověk zaplatí 85 tisíc korun. 
Psycho! 
Nehoráznost.... 

Při jízdě v Dublinu, který je nepřetržitě přetížený a v jedné velké zácpě budu mít těžko kdy nehodu a vysvětlení, že jsem třináct let řídil na špatné straně silnice je možná zčásti pochopitelné, neopravňuje však v mých očích 38 násobně vyšší výdaj.

Mám teď dvě možnosti, možná dojde na obě. 
  1. Vybírám si moped.
  2. Nechám si vyměnit český řidičák za irský doufaje, že u nějaké pojišťovny uspěju s bonusy z Česka. Allianz nebo Axa to prý někdy přijmou, když jim přinesete úředně ověřený překlad potvrzení o tom, že jste jezdili bez nehody.
  3. No a za dva měsíce se stěhuju, tak třeba se povede najít něco tak perfektního, že bych do práce došel pěšky nebo dojel na kole.
Tak mi držte palce 😉

No comments:

Post a Comment

Leto po Irsku

  Tento zpusob leta... Dlouho jsem nic nenapsal, pritom veslych zazitku ze zivota na smaragdovem ostrove je docela dost... Naposledy kdyz js...